Het nut van de Hongaarse taalcusus - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Janneke Heijden - WaarBenJij.nu Het nut van de Hongaarse taalcusus - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Janneke Heijden - WaarBenJij.nu

Het nut van de Hongaarse taalcusus

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 Augustus 2011 | Hongarije, Boedapest

Inmiddels ben ik alweer drie weken in Hongarije. De tijd is voorbij gevlogen: De Hongaarse taalcursus is behaald, ontelbaar aantal feestjes afgestruind en veel te veel biertjes genuttigd. Eventjes lijkt het alsof ik weer eerstejaars ben. Nieuwe stad, nieuwe mensen, nieuwe kamer, nieuwe huisgenoten en een nieuwe universiteit. En als een vierjarige die voor het eerst naar de basisschool gaat, kan ik eigenlijk niet wachten totdat de colleges gaan beginnen. Helaas gaat aan dat spannende gevoel deze middag een einde komen, want ik ga me inlezen in het onderwerp mijn masterscriptie.

Langszaam maar zeker wen ik aan het Hongaarse leven: In plaats van boterhammen eet ik tussen de middag gulyásleves (goulashsoep) en na het stappen eet ik geen frikandel of pizza shoarma meer maar lángos. Dat is een (vette) platte aardappelkoek vaak belegd met sour cream, knoflook en geraspte kaas. In ieder gerecht dat ik zelf kook gebruik ik tenminste een paprika en bier gaat niet in fluitjes of amsterdammertjes maar gewoon in halve liters. Veel makkelijker, dan hoef ik niet zo vaak naar de bar. Tijdens de Hongaarse taalcursus heb ik ook enkele zinnen geleerd die erg goed van pas komen in sociale situaties. En inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen om ‘kérek ket pohár sört’ (ik wil graag twee glazen bier) zo goed uit te spreken dat ik voor Hongaars wordt aangezien. Beetje jammer dat ik bij de daaropvolgende vraag vaak weer meteen door de mand val en de serveerster dan toch haar vraag in het Engels herhaald. Ik denk dat ik daarom tijdens het semester nog een Hongaarse taalcursus ga volgen, zodat deze situatie zich niet meer zal voordoen.

Waar ik eerst had gedacht dat een trip naar Hongarije wellicht niet de ideale voorbereiding zou zijn voor studeren in Argentinië en dat ik wellicht beter naar Spanje had kunnen gaan om mijn taal daar bij te spijkeren blijkt dat een complete misvatting. Ik leer hier namelijk niet alleen meer over de Hongaarse taal, cultuur en politiek, maar met name ook over de Spaanse en Duitse binnenlandse aangelegenheden. Bij voorkeur voeren de studenten discussies hierover in de moedertaal. Zo leer ik dus niet alleen Hongaars maar ook enkele andere talen. Hopelijk kan ik ook die kennis in de praktijk gaan gebruiken.

Een ding waaraan ik, en met mij vele andere studenten, niet kan wennen is het Hongaarse weer. Om het een beetje draaglijk te maken moet je of tenminste twee keer per dag douchen of in het zwembad liggen. Dat laatste ga ik morgen dan ook doen.

  • 27 Augustus 2011 - 13:45

    Joris:

    Hee Janneke,

    Heel slecht, maar ik kom er nu pas achter dat je ook een waarben jij hebt.

    Eerste weken in Budapest klinken echt super!
    Goed dat je de basis van de taal al onder de knie hebt (alles begint toch met het bestellen van 2 bier).


  • 28 Augustus 2011 - 14:17

    Anne:

    Heej Janneke,

    Beter dat het daar zo'n lekker weer is, heb je tenminste nog het zomer-gevoel gehad. Kunnen wij hier in Nederland niet zeggen! Geniet ervan en ik ben benieuwd wat je nog allemaal mee gaat maken op de universiteit!

    XX

  • 28 Augustus 2011 - 19:04

    Sophie:

    Heej Janneke,

    Ik hoor dat je het nie slecht he6bt (eten en bier, wat heb je nog meer nodig?)
    Toch een beetje vakantie? Ben je al bruin?

    xx groetjes uit Hulsel
    en van mij

  • 30 Augustus 2011 - 20:19

    Lieselotte:

    Oeh die platte aardappelkoeken zijn erg lekker, begrijpelijk dat je deze eet na het stappen! Wat klinkt het leuk daar maar ik zal nu snel meer van je horen (tomorrow), haha en al heel wat dat je je bier zelf kan bestellen!
    Tot snel lieve zusXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Studeren in Boedapest

Recente Reisverslagen:

05 November 2011

Bezoekjes, vlooienmarkten en Hongaarse gewoonten

10 Oktober 2011

Reisverslag 5

18 September 2011

Csak a Kispest

27 Augustus 2011

Het nut van de Hongaarse taalcusus

18 Augustus 2011

De eerste weken
Janneke

Actief sinds 19 Juli 2011
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 38781

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 13 Augustus 2012

Voy a Buenos Aires! Venga conmigo?

07 Augustus 2011 - 24 December 2011

Studeren in Boedapest

Landen bezocht: